Laivų statybos įmonė „CB Baltic“ veikia neturėdama nuosavos gamybinės bazės, specialistų dirbti Lietuvoje atsiveža iš Ukrainos ir Indijos, užsakymų turi metams į priekį ir planuoja, kad 2019 m. pardavimo pajamos išaugs daugiau nei du kartus – iki 2 mln. Eur.
„Į rinką įsiliejome netradiciškai – investavome ne į gamybos cechus ir įrangą, o į žmones, kuriuos siunčiame dirbti į kitų bendrovių laivų remonto bazes Lietuvoje“, – pasakoja Valerijus Bezborodyj, UAB „CB Baltic“ vadovas.
Anot jo, toks veiklos modelis buvo sukurtas drauge su akcininkais iš Ukrainos, turinčiais ilgametę patirtį laivų pramonėje. Lietuvoje „CB Baltic“ dirba kaip subrangovė, o didžiausias jos pranašumas – darbuotojų kompetencija.
Pirmiausia patikrina
Ponas Bezborodyj pasakoja, kad dirbti Lietuvoje samdomi savo darbą puikiai išmanantys laivų statybos ir remonto specialistai, kurie atrenkami pagal specialias programas. Dauguma darbuotojų į Lietuvą atvyksta iš Ukrainos.
Suvirintojo, metalinių laivų korpusų surinkėjo profesijos Lietuvoje yra įtrauktos į trūkstamų profesijų sąrašą, todėl šių specialistų įdarbinimo procedūros yra palyginti paprastos – užsieniečiams nereikia įsigyti leidimo dirbti Lietuvoje. Anot „CB Baltic“ vadovo, tai leido įmonei įeiti į Lietuvos rinką, atsivežant stiprią specialistų komandą.
„Aukštos kvalifikacijos specialistus atsirenkame pagal itin griežtus kriterijus. Prieš įdarbinant mūsų akcininkai iš pradžių juos patikrina Ukrainoje – žmonės yra išbandomi ir sertifikuojami pagal tarptautinius standartus. Būsimi darbuotojai apmokomi dirbti pagal „Bureau Veritas“ standartus ir atvyksta jau visiškai pasirengę darbui“, – pasakoja bendrovės vadovas.
Turėdama užtektinai užsakymų, nuo šių metų pradžios „CB Baltic“ pradėjo samdyti specialistus iš Indijos, nes rasti kompetentingų žmonių Ukrainoje tampa vis sunkiau – nemažą jų dalį nusiurbia Lenkija, kur užsieniečių įdarbinimo tvarka paprastesnė nei Lietuvoje.
„Praradome ne vieną puikų žmogų iš Ukrainos, kurį jau buvome atsirinkę, – kol vyko migracijos procedūros, jie įsidarbino Lenkijos laivų statyklose“, – sako įmonės vadovas.
Indijoje „CB Baltic“ šiuo metu dirba su partneriais, kurie, taikydami tokias pačias procedūras ir testus kaip Ukrainoje, atrenka ne mažiau kompetentingus nei ukrainiečiai laivų pramonės specialistus darbui Lietuvoje.
„Šiuo metu turime įdarbinę 16 specialistų iš Indijos, o gruodį teikiame prašymus atsivežti dar 20 žmonių. Šiuos metus planuojame užbaigti, įdarbinę beveik 40 indų darbuotojų“, – pasakoja p. Bezborodyj.
Auga kartais
Įmonė skaičiuoja, kad pagal turimus užsakymus kitais metais žmonių darbui Lietuvoje reikės dvigubai daugiau – šių metų pabaigoje prie „CB Baltic“ užsakymų darbuosis 70–80 specialistų, o 2019 m. bus įdarbinta 150–200 žmonių.
Anot jo, užsieniečiams, kaip ir numato Lietuvos įstatymai, įmonė įsipareigoja mokėti didesnį nei minimalų darbo užmokestį. Faktiškai atlyginimas būna gerokai didesnis ir priklauso nuo to, ar darbuotojas įvykdo nustatytus normatyvus.
„CB Baltic“ įdarbina vos vieną kitą specialistą iš Lietuvos – didelė jų dalis yra išvykę dirbti į užsienį, todėl jų trūksta ir stambioms, ir mažesnėms laivų statykloms Klaipėdoje. Kita vertus, ne visi sugeba įveikti testus, pagal kuriuos įmonė atsirenka reikalingus darbuotojus, pasakoja vadovas.
Jo teigimu, drauge su užsakymų apimtimi auga ir bendrovės pardavimo pajamos. 2017 m. „CB Baltic“ apyvarta siekė 147.000 Eur, o šiemet ji bus daugiau nei 5 kartus didesnė ir sieks apie 0,8 mln. Eur, skaičiuoja vadovas.
„2019 m. planuojame iki 2 mln. Eur pardavimo pajamas. Tokių rezultatų tikėtis leidžia jau turimi užsakymai“, – tolesnį augimą prognozuoja p. Bezborodyj.
„CB Baltic“ kaip subrangovė daugiausia dirba su partnere Klaipėdos UAB „Sidc LT“, kuri užsiima laivų remontu ir kitų jūros industrijai skirtų produktų gamyba.
„Iš partnerių gauname gamybos užsakymą, analizuojame, per kiek laiko ir už kokią kainą galėtume padaryti. Prisiimame visą atsakomybę, kad per sutartą laiką savo pajėgumais pastatysime tam tikrą laivo dalį“, – aiškina pašnekovas. Jis pabrėžia, kad toks modelis priimtinas ir partneriams, nes Lietuvoje trūkstant specialistų jie gali pasinaudoti subrangovų kompetencijomis ir įsipareigoti atlikti daugiau ar didesnės apimties užsakymų.
Vienas naujausių projektų, prie kurio kaip subrangovė prisidėjo „CB Baltic“, – „Sidc LT“ baigtas statyti laivas, skirtas lašišų fermoms ir naftos platformoms Norvegijoje aptarnauti. Laivas šią savaitę bus nuleidžiamas į vandenį ir iškeliaus pas užsakovus.
Ponas Bezborodyj teigia, kad investicijos į nuosavus gamybos cechus ir įrangą jaunai įmonei būtų per didelės, tuo labiau kad gamybos bazei tinkamų vietų yra tik Klaipėdos uoste, ir visos jos yra užimtos.
„Startavome nuo nulio, neinvestavome į gamybos pajėgumus. Mūsų modelis – įeiti į rinką siūlant aukštą paslaugų kokybę. Ir tai pasiteisino“, – aiškina jis.
Toks veiklos modelis suteikia ir papildomo saugumo – jei paklausa ir užsakymų apimtis rinkoje mažėtų, įmonės neslėgtų išlaidos gamybos bazei išlaikyti.
„Laikomės taktikos – geriau uždirbsime kiek mažiau, tačiau nebūsime priklausomi nuo ekonominio ciklo bangavimų. Jei užkluptų krizė, tiesiog sumažintume dirbančių žmonių skaičių, bet neturėtume jokių papildomų sąnaudų“, – aiškina jis.